tsjechie.reismee.nl

Internet

Dit is de tweede dag dat we in Jicin zijn, ik zal eerst even de eerste dag beschrijven.

Om half zes ging mijn wekker, direct even onder de douche door, ontbijten en brood smeren voor onderweg. Om half 7 vertrokken we naar Sellingerbeetse om daar vanaf het huis van mijn klasgenoot te vertrekken. Na het afscheid nemen stapten we in de auto en vertrokken we richting Tsjechie. Om 7.30 gingen we de Duitse grens over. Daar zo snel mogelijk de snelweg op, en toen maar rijden richting Berlijn/Dresden. Onderweg vaak oponthoud door inhalende vrachtauto's. Kan iemand die mensen aan het verstand brengen dat met een verschil 1 km/h je beter kan afremmen dan inhalen??? Om kwart over 4 's middags parkeerden we de auto op het pleintje (het centrale punt van het dorp). Daar kwam Tana, de engels lerares van de school, en die leidde ons naar ons appartement, dachten wij.

Bij een flatje aangekomen kwam er Thomas eraan. Dat is iemand van appartementenverhuur in Jicin. We gingen naar binnen om te kijken of het wat was. Maar nog voor we binnen gingen werd ons uitgelegd dat we nog konden kiezen tussen verschillende adressen!!! Het eerste appartement was leuk, maar had maar 1 normaal bed, en een bank/bed en die was hard als steen. Maar het was wel te doen, maar toch even naar het andere adres kijken, wie weet. We parkeerden naast een koffieshop (hier kun je KOFFIE kopen) stond ook een flatje van 3 verdiepingen, de bovenste konden wij in, werd gezegd. We gingen de trappen op, het huisje binnen. We kwamen eerst in een halletje met veel deuren, we liepen rechtdoor naar de keuken. Niks te klein. We gingen de deur door naar de slaapkamer, een kamer 2x zo groot als m'n eigen slaapkamer. Daar stond een mooi groot bed, direct werd ons de andere slaapkamer gewezen, iets kleiner maar ook een fijn groot bed. Dus we hebben goede slaapplekken en ook nog ons eigen plekje. Maar... geen internet. Het 3e appartement wat we zouden kunnen gaan bekijken kwam pas volgende week vrij, dus daar moeten we nog even voor wachten om daar te kijken. Want internet is toch wel handig en belangrijk als je een tijdje van huis bent, ze boden ons wel aan om naar de school aan de overkant te komen om te internetten. Maar dat is geen doen omdat de school om 6 uur dicht gaat. Dus we kozen in eerste instantie voor het 2e adres. We hebben nog even gekeken naar draadloze verbindingen, we vonden er 10 stuks, maar niet een waar we gebruik van konden maken, helaas.

'S avonds gingen we eten in een restaurant aan het plein. Heerlijk uit eten, een bord vol en 2 glazen drinken voor nog geen 4 euro (je blijft nederlander ;)). Na het eten gingen we terug naar ons appartement, daar hebben we nog even tegen elkaar gegamed. Om 11 uur vonden we het tijd om maar naar bed te gaan, ik was ook behoorlijk moe van alle nieuwe dingen om me heen. Ik ging op bed liggen, het duurde niet zo lang en ik sliep als een blok. Echt heerlijk geslapen.

'S morgens om acht uur ging de wekker, we hebben in onze keuken ontbeten. en om negen uur gingen we naar het pleintje. Daar aangekomen stond onze leraar en zn vrouw al een uur te wachten. Wij schrokken, we dachten dat we 9 uur hadden afgesproken. Dat was ook zo, maar onze leraar was zo slim om er te laat achter te komen dat zijn mobiel nog op zomertijd stond. :D

we zijn toen naar de hoofdlocatie van de school gereden en hebben daar kennis gemaakt met de dirctrice en de lerares Duits. Daar hebben we koffie gedronken, blijkt dat ze daar van koffiefilters nog nooit gehoord hebben. Of te wel een hele laag prut onderin. Na enkele dingen besproken te hebben zijn we naar ons stagebedrijf gegaan.

Het bedrijf is 10 minuutjes lopen vanaf ons huis. Ze maken daar alle dingen van kunststof. Spuitgieten, draaien en frezen. Nabewerking, slijpen en verfen, ze doen het daar allemaal. Het is dus de bedoeling dat we bij het makkelijkste werk beginnen, en dan langzaam opschuiven naar moeilijker werk. Maar wel zo dat we ongeveer alle onderdelen van het bedrijf na 20 weken gehad hebben. De taal is daar Duits, al dan niet met handen en voeten.

In de middag hebben we gegeten in het Boarding House, dat is de derde locatie van de school. We vroegen aan Tana of het ook mogelijk was dat een van de 10 internetverbindingen van school was, omdat de 2e locatie van de school tegenover ons huis is. Ze belde direct naar de systeembeheerder of iets van dien aard. Toen wij klaar waren met eten, liepen we even door de school. Daar was ook een fitnesszaaltje, maar daar stonden 2 voor-oorlogse apparaten waar ik weinig mee kan. Dus we moeten nog even verder kijken naar een geschikte locatie. Toen kregen we het gesprek naar het wassen van kleren. We hadden de optie om een wasmachine met droger te krijgen in ons huis, maar dat koste 30 kroon p.p. extra. Dat is niet zo veel. Maar de schoonmaakster wil het daar eens in de week voor ons doen. We kunnen al ons wasgoed daar op de donderdag heen brengen, en op vrijdag weer gewassen en droog ophalen. Wat wil een mens nog meer. De verzorging is hier echt geweldig. Niks is de mensen te veel, echt geweldig.

Hierna gingen we naar ons adres, en daar stond de systeembeheerder al op ons te wachten. Boven gekomen, hebben we direct onze laptops aangezet en hij kon gaan zoeken naar een verbinding. Wat bleek, een verbinding was van school. Hij probeerde er direct in te komen maar het wou niet, maar we moesten maar even mee komen naar de overkant. Daar ging hij kijken wat hij kon doen. Na veel geknutsel, hij had ongeveer het halve netwerk aangepast voor ons :D, hadden wij een draadloze verbinding. Dus wij hebben mijn kamer aangepast, de tafel bij het raam gezet, want daar hebben we de beste verbinding.

Dus ons appartement zonder internet is nu een met internet. Ik kan niks anders zeggen: het is ongeveer een paleisje. Een student in nederland zou er een spreekwoordelijke moord voor doen.

Daarna gingen we weer terug naar de eerste locatie van de school om weer koffie te drinken met onze contactpersonen. Toen we daar zaten werden we gevraagd om mee te gaan naar de tekenafdeling van de school. De leraar daar deed me enorm denken aan Storm van debiteuren/crediteuren van Jiskefet. 2 Druppels water en dezelfde houding, en net zo slecht te verstaan. Maar het was wel interessant.

We vertekken zo weer naar het Boarding House om daar ons avondeten te nuttigen. Dat kan van 17 tot 18 uur. Dat zal wel weer smullen worden :D:D. Ik maak vanavond nog foto's van het huis zodat het duidelijk wordt hoe wij met de neus in de boter zijn gevallen.

Tot dan!!!!!

Bé de Vries

Hey hendry,

Leuk om je belevenissen te lezen. Wat is internet dan toch makkelijk he. Als je het niet meer hebt weet je pas wat je mist. Voor 4 euro uit eten???? Heerlijk lijkt me dat.

Veel succes met je eerste stagewerkzaamheden.

Groeten Bé en Harma

Janneke Tipker

Ik zie je online!!!!! Mor ken noit teegn die proatn!!!

jan jelle

hé hendry
leuke verhalen allemaal ja, mooi dat het naar de zin gaat.
veel succes en plezier met het spuitgieten ha.
groeten aan tjaade en paalman
jj

Geert Volders

Moi eem!
Tsjongejonge, je hebt het dus weer goed voor elkaar in Tsjechië! Dus jullie hebben daar eigenlijk gewoon bedienden in jullie paleisje... alsof je gewoon thuis bent haha. Als ze niet te duur zijn kun je ze in juli wel meenemen!

gro
eten

Joachim

Ahh Hendry,

Mooi dat je heel bent over gekomen. De kamer ziet er schier uit zo te zien. Daar kun jij het wel een half jaar uithouden. Nou veel succes met je stage daar!

Groet'n

Christa

Heeyyy Hendry,

Leuk appartement hebben jullie! Ik ben benieuwd naar je volgende berichtjes!
Veel plezier!

Groetjes Christa

Hendrik Huisman

Goeiedag eem dikke bofkont!

Mooi dat je een goede heenreis hebt gehad en dat het je het zo goed bevalt daar En wat een service zeg: de kleding wordt voor jullie gewassen! Goed voor mekaar dus!
Veel succes en plezier!

Gro-eten

tjade

a die hendry

hoe bevalt het daar in jicin.
mij wel goed
en die pizza was lekker net of niet dan

groeten

Judith!

Ho-ooi Hendry..

Fijn dat jij het ook wel naar je zin hebt! En inderdaad, als ik binnekort op kamers ga, dan zou ik ook wel een spreekwoordelijke moord doen voor de kamer waarover jij hebt geschreven.
Geef Tjade maar een dikke smakkerd van mij (haha xD) en viel spaß daar in verweggistan!

Toedels!

Fini

Hoi Hendry en Tjade.
Kijk, als het bierdrinken en werktuigbouwkunde nu niets word kan Hendry nog altijd verhalen gaan schrijven. Tjade is kort van stof maar de verhalen van Hendry zit je met plezier te lezen, dus Tjade .......
De foto's en filmpjes zijn ook leuk om naar te kijken
Nou jongens vandaag veel plezier op jullie eerste stage dag Groeten uit de Beetse

Grote zus Annet

yo bro!!

Hoe is het daar in verweggistan?? Hier wel goed. Het sneeuwt hier!
Maar waarom schrijf jij berichtjes op de site van Tjade en andersom?? Jullie zitten toch bij elkaar?
Raar....
Maar ik ga weer naar m'n werk.

Kus van je zus

dickhanemanhotmail.com

Moi Hendry,
eten ze daar ook stampot maus..
doe Tana de groeten van me
veel plezier en maak er wat van,ik weet zeker dat jullie
een mooie tijd hebben om straks op terug te kijken.

enne huh hol hom in de broek die zakdoek, want verkol'n is ja niks
groetjes en veel plezier Dick en Elly