tsjechie.reismee.nl

Een echte 'schooldag'

Vanmorgen konden we lekker uitslapen, want we hoefden maar om kwart over 10 op school te zijn. De school staat tegenover ons appartement, dus we hoefden niet ver te lopen. Toen we op school waren, belde ik Tana dat we er waren, en al snel kwam ze aanlopen. Ze leidde ons naar een lokaal waar allemaal computers stonden, met vreemde toetsenborden. Het bleek dus een lokaal te zijn waar ze CNC-programma's kunnen maken en simuleren. Er zat een leraar die ons dingen in gebrekkig Duits uitlegde, maar het was te doen. Dingen die we echt niet snapten legde Tana ons uit in het Engels. Even later kwam de Duits-lerares binnen met nog een Engels lerares. Daar hebben we dus even mee gepraat. Tana ging toen weg, want zij had weekend. Er kwam nog een leraar binnen, die had veel verstand van de programma's waar we mee moesten werken. Maar die sprak geen woord Duits. Maar samen met de Duits lerares kwamen we toch een heel eind op weg, Maar zij moest samen met de leraar die er nog zat naar een andere locatie. Dus bleven wij met z'n tweeen over met die leraar. Het werd er niet makkelijker op. Maar met handen en voeten, tekenen en onze taalgids

Laughing
hebben we het toch gered. Op gegeven moment kregen we het programma toch door, en konden we zelf een programma schrijven. Na nog even wat op school te hebben rond gekeken, zijn we ond 1 uur weer naar ons appartement gegaan.

's Middags zijn we inkopen gaan doen. De grote supermarkten zitten aan de andere kant van het centrum, dat is toch al gauw 10 minuutjes lopen

Wink
. We gingen naar de Lidl, want dat kwam ons toch het meest bekend voor. We stonden bij de karretjes en tot onze schrik moest er geld in, net als in Nederland. Maar we hadden alleen maar papiergeld, maar ik probeerde het met een halve euro, en wat bleek?? De karretjes zijn al geschikt voor de euro!! In de supermarkt hadden ze alles wat wij nodig hadden, behalve een afwasborstel. Maar dat is niet zon ramp. Bij de kassa knipperden we even met onze ogen, de prijs viel ons nogal mee. Wat is het toch een heerlijk land.
Laughing
. We hebben ook maar direct 2 big shoppers gekocht. Die kunnen een beetje hebben. Dus daar liepen we mee door Jicin.

Toen we weer thuis waren hebben we nog even de laptop aangeslingerd, en even later zijn we gaan eten in de pizzaria aan het pleintje. Heerlijke serveerster, en de pizza's waren ook goed te eten. De ober die ons hielp, zag ons wel in onze taalgids kijken. Dus na een tijdje kwam hij er aanzetten. We hebben even gepraat met even met hem gepraat, bleek hij een half jaar in Utrecht te hebben gewoond. Het enige woord wat hij na 3,5 jaar nog kon was goeieavond. Na daar lekker gegeten te hebben, zijn we nog door het centrum gelopen. Het is daar altijd mooi, overdag zie je alle details van de gebouwen, en 's avonds zijn de lantaarns aan. Dat ziet er ook heel mooi uit.

Volgende week is het vakantie in deze regio van Tsjechie, dus in onze eerste week dat we bij ons bedrijf moeten gaan werken hebben we geen Engels en Duits pratende bekenden in de buurt. We moeten het doen met de twee mensen die ons ontvangen hebben op de zaak. Maar Tana heeft gezegd dat ze haar telefoon altijd bij haar heeft en dat we haar altijd mogen bellen. Het zal wel los lopen, ik heb er wel vertrouwen in.

Ik zie dat ik over een dag waar we vrij weinig gedaan hebben, toch weer een best lang verhaal heb geschreven. Dus ik brei er een eind aan. We hebben nu weekend, wat we de komende dagen gaan doen hebben we nog niet gepland, maar we vermaken ons vast wel.

Gro-eten

lotte

hoeveel dagen moet Tsjechische kinderen naar school per jaar
?