tsjechie.reismee.nl

Promotie

De dag begon weer om 6 uur 's morgens, er lag een dun laagje sneeuw. Na het ontbijt liepen we naar het bedrijf, vandaag waren we mooi op tijd. Toen we binnen kwamen gingen we direct door naar onze werkplek waar de producten van gisteren nog lagen. Moeder Overste was nergens te vinden, dus zijn we naar de werkplaatschef gegaan, en die heeft haar opgezocht. We kregen weer twee mesjes en de begenodigde pleisters tegen blaren. We gingen weer vrolijk verder waar we gisteren gebleven waren. Even later was er een discussie een stukje verderop tussen onze stagebegeleider, de werkplaatschef en Moeder Overste.

Even later werden we opgehaald en mochten we meelopen. We liepen door de loods naar een andere loods. Het sneeuwde weer en er lag al een mooi laagje sneeuw. Daar stond een soort stempel-machine. Er stond een oudere man achter. We liepen erheen, en stelden ons voor. De werkplaatschef die vertelde ons dat wij vandaag daar mochten werken. De man deed ons voor wat er moest gebeuren. We moesten een soort overkapping voor een aan-uitschakelaar bestempelen met een 0 en een 1. Aan en uit dus. Het was niet echt zo heel erg boeiend, maar leuker dan het werk van gisteren. En we hadden uitzicht naar buiten, waar het nog steeds aan het sneeuwen was. Af en toe kwam de man langs om te kijken. Hij heeft niet een keer gezegd dat het goed was, constant een beetje mompelen. Hij vond het vast niet leuk dat hij van de afdeling met alleen maar dames af moest. Een keer kwam hij ook terug, en vond hij dat het niet goed was. Hij in zijn beste Tsjechisch uitleggen wat er aan de hand was. De werkplaatschef liep ook langs, dus die ging ook even bij ons kijken. Maar volgens ons kon er niks fout gaan, want de machine moest het werk doen. Na wat oponthoud zijn we weer verder gegaan. Wat er nu mis was is me ontgaan.

Het was een paar minuten voor een, we waren nog lekker bezig op een leuk tempo. Tjade drukte op de knop om te gaan stempelen en opeens wou de machine niet meer. Volgens de dames die bij ons in de loods zaten was de machine oververhit. Maar het was ook bijna een uur, dus zeiden ze dat we wel weg konden gaan. Ik heb het vermoeden dat de dames iets geflikt hebben, want ze waren bij de morgenpauze ook al bang dat we een minuutje te veel aan het werk waren. Maar goed, we hebben vandaag ongeveer 3300 productjes bestempeld. Jaja, het is een prestatie. Althans wij zijn tevreden. We liepen naar de kantine om te gaan eten. We kwamen langs Moeder Overste, ze riep mij bij zich. Ze was haar mesjes kwijt. Toen wij mee werden geroepen naar de andere loods, hebben wij onze mesjes op de tafel gelegd. Het blijkt dat dat niet verstandig was, want ze waren verdwenen. Dat vond ze niet mooi, jammer dan. De score van vandaag: 1 kappote machine en 2 verdwenen mesjes.

In de bedrijfskantine kregen we een bord kippensoep en een bord met gemalen gras/spinazie (daar zijn we nog niet over uit) en 4 aardappelkroketen met spekjes erover heen. Het was heerlijk eten, maar zoals gewoonlijk weer heel veel. De kroketen vulden nogal, zelfs Tjade had het er moeilijk mee!!

Na het eten gingen we weer naar huis, en zijn we weer achter de laptop gekropen. Vanavond gaan we weer naar het zelfde restaurant als gister. Het is daar goedkoop (moeten ook op de kleintjes leten) en heerlijk. Het lapje vlees van gister was voortreffelijk. Maar de belangrijkste reden is dat het bier daar het lekkerst is.

Ik ga er weer vandoor, tot morgen

Gerben

Tsjonge, wat een verhalen!
Ik heb ze allemaal tot nu toe gelezen, en moet er elke keer weer om lachen. Ga zo door! :)

Groeten uit Staphorst