tsjechie.reismee.nl

Winter in Tsjechie

De wekker ging weer om zes uur vanochtend. Ik keek uit het raam om te kijken of er weer wat sneeuw lag, net als gister. Maar wat bleek, het had nogal veel gesneeuwd en het sneeuwde nog steeds. er lag al een centimeter of 8. Om kwart voor zeven vertrokken we naar LPM. (www.lpm.cz , en voor degene die net zo goed Tsjechisch kan als mij www.naeff.nl) Het sneeuwde nog steeds. Om zeven uur kwamen we aan op het bedrijf, we begroetten de mensen, en liepen door naar de werkplaats. Halverwege kwamen we de werkplaatschef tegen en die zei dat we het zelfde moesten doen als gister. We liepen dus naar de tweede loods. Daar aangekomen bleek de stempelmachine echt kapot. De man die er verstand van had stond er weer chagrijnig bij en mompelde: slecht dit, slecht dat, slecht zus, slecht zo. Hij vertelde daarna dat we er vandaag niet achter konden.

Dus zorgden de dames vandaag voor ons werk. We mochten de productjes die we gister bestempeld hadden inpakken in dozen. We hadden de dozen in elkaar gevouwen en vastgeniet, en gingen we de dingen inpakken. Dat was binnen 3 uur klaar. We gingen weer naar de vrouw die ons aan het werk had gezet, en zeiden dat we klaar waren. Ze had nog wel wat ander werk voor ons. Er waren productjes die op karton moesten worden geplakt om even later gespoten te worden. Dat mochten wij doen. Een kwartiertje werk was het. Dus gingen we weer terug om naar werk te vragen.Ze was bezig met het inspecteren van het lakwerk, en als er ook maar een millimeter niet goed op zat, verfde ze met een enorm klein kwastje erover heen. We keken elkaar aan en dachten tegelijk: Pietje Precies. Dat werk mocht Tjade doen, hij bleek een echte Picasso. Ik mocht stickers invullen en plakken op de dozen die we net hadden gevuld. Toen ik klaar was mocht ik een andere vrouw helpen. Die was bezig met hetzelfde soort productjes die we net hadden opgeplakt, maar deze waren al gelakt/gespoten. Ik moest de plakstrips die er aanzaten afhalen. Maar voor ik dat deed moest ik de productjes inspecteren. Met militaire precisie. Bij elk klein krasje, bultje of andere oneffenheid moest ik ze apart leggen. In het begin was er wat afkeur, maar voor de rest heel weinig. Het was enorm enerverend werk. Heb nog nooit zo genoten. Het inpakken was al inspirerend, maar dit was zo enorm leuk. Pfff. Toen Picasso klaar was mocht hij mij helpen. Hij genoot er ook zo van. We waren ook blij dat het 1 uur was. Op naar de kantine.

Daar kregen we een lekker soepje, met in plaats van vermicelli, dikke hompen deeg. Niet verkeerd. Daarbij kregen we een beetje stoofvlees met jus, en nog 6 plakjes traditioneel Tsjechisch brood. Dat was ook heerlijk om te eten.

Na het eten gingen we naar huis. Het sneeuwde nog steeds, er lag nu al bijna 15 cm sneeuw!! Dus we spraken af dat we een rondje gingen lopen 's middags, maar eerst brood kopen bij de Lidl. Want het brood wat we laatst kochten, na het minder lekkere, smaakte goed. Dus daar hebben we nog 2 zakken vol van gekocht, samen met 12 liter cola. Dan hebben we ook even genoeg. Toen we terug kwamen hebben we de boodschappen weggelegd en hebben we een stukje gelopen. De foto's en het filmpje staan op de site. Het is een prachtig dorpje als er een laag sneeuw ligt. Toen we terug liepen vernam ik dat mijn linkerschoen niet waterdicht is. Die ligt nu op de verwarming te drogen. Ook heb ik op de terugweg op verzoek nog een sneeuwpop gemaakt

Wink
.

'S avonds hebben we weer gegeten in het restaurantje waar we de vorige dagen ook geweest zijn. We hebben een varkenssteak gehad met kaas en ham erover heen. Het was weer heerlijk. Het eten is hier goed en het bier is hier lekker, maar dat heeft allemaal een probleem. Mijn buikomvang is afgelopen week nogal gegroeid. Dus we willen volgende week, als Tana terug is, naar de sportschool. Zij zou ons helpen dingen te regelen op de sportschool.

Dit was het wel voor vandaag, Tunesie - Nederland is bezig, en radio 1 heeft weer live verslag. daar ga ik nu naar luisteren.

Laughing

Groeten,

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!