tsjechie.reismee.nl

De vrijdag

Voor de verandering ging de wekker vandaag om zes uur. Klaar maken voor het werk, en om zeven uur waren we aanwezig. Moeder Overste wees naar de loods waar we afgelopen dagen hadden rond gelopen. Daar aangekomen had de vrouw die ons altijd hielp aan werk een 'speciaal' klusje voor ons. Wij blij, iets speciaals. We liepen met haar mee naar de spuiterij, daar stonden de net zulke productjes als waar wij de afgelopen dagen folie van af hadden gescheurd. Maar ze hadden nu nog maar één spuitronde gehad. We moesten daarom alles nakijken op kleine oneffenheden. Alleen microscopisch kleine afwijkingen mochten blijven zitten, voor de rest moesten we alle stukjes die niet klopten lichtjes opschuren. Het was verantwoordelijker werk dan dat we voorheen deden, want toen stonden we aan het eind van de productielijn. Nu stonden we er een klein stukje tussen in. Nadat we het klaar hadden liepen we terug naar de vrouw. Ze had ander werk voor ons klaar gezet, geen onbekend werk. Folie scheuren!!. Ik ben benieuwd wanneer we ons folie-scheur diploma krijgen. Na het scheuren mochten we even uitrusten van het harde werk, na het uitrusten hadden we pauze.

De pauze duurt hier een kwartier, maar aangezien er zo weinig werk is, rekken we het behoorlijk op. Vandaag kwam na 25 minuten iemand van de leidinggevenden langs om te kijken, en snel ging iedereen aan het werk, en werden wij ook aan het werk gezet. We mochten blokjes in een bakje gooien. Zodat bij andere spuitwerkzaamheden de blokjes zo weer gepakt kunnen worden. Nadat we dat hadden gedaan moesten we 4 dozen in elkaar zetten. Daarna moesten we schuimfolie op maat snijden. Er waren weer stellingen met heel veel dezelfde productjes, en die moesten ingepakt worden. Dat mochten wij doen. Na een stelling moesten we verplicht pauze houden, anders waren we te vroeg klaar. Na een twintig minuutjes pauze zijn we weer verder gegaan. Vlak voor het weekend was, waren we klaar met de derde stelling. We werden vriendelijk bedankt voor de bewezen diensten van de afgelopen week. Aan de hand daarvan denk ik dat we volgende week verhuizen naar een andere afdeling. Maar dat is vooruit lopen op de zaken. We zullen zien. Toen we onze jassen pakten kwamen we onze stage-begeleider nog tegen. We hadden even een gezellig gesprek met hem gehad, daarna zijn we gaan eten.

Op het menu stond soep met stukjes hersens of lever erin, lekkere aardappelen en vlees met uien, paprika en dat soort dingen. Het smaakte allemaal weer goed.

Na het eten liepen we naar huis, en hebben we tegen elkaar gegamed via de laptop. Vanavond gaan we voor de laatste keer komende tijd doordeweeks uit eten, want volgende week is de school weer open. Dan zullen we zien wat ze ons daar voorschotelen.

Morgen willen we ons appartement schoonmaken, want waarschijnlijk krijgen we volgende week bezoek van Tana. Dan moet het toch wel een beetje netjes zijn, toch??

De winter in Jicin is er helemaal weer, af en toe een sneeuwbui. Maar het kwik zakt nu ook weer flink. Maandag gaat het richting -10. Toch blij dat ik handschoenen hebben meegenomen, anders kon ik wel eens koude handen krijgen. Ik stop nu met vandaag, want mijn handen willen ook weekend.

Tongue out

Dobrý vikend (goed weekend)

Wat lees ik daar:

Ik stop nu met vandaag, want mijn handen willen ook weekend.

UUT DIE MSN!!!!!!:p:p:p

Janneke Tipker

Dobrý vikend Dobrý vikend Dobrý vikend Dobrý vikend Dobrý vikend Dobrý vikend Dobrý vikend Dobrý vikend Dobrý vikend Dobrý vikend Dobrý vikend Dobrý vikend

Richard Haneman

Zo nu ook ff een berichtje van mij, Dit doe ik met 11 wonden aan mijn handen. De verbouwing hier gaat dus goed. Maar ik vind dat jij best wel ff langs kan komen helpen je hebt ja zoveel vrijetijd. En daar hoor ik weer sirenes door het dorp gaan. Die gaat door dus niks loos hier. Maar ben blij voor julliie dat het goed gaat met jullie. Maar nu moet je toch een een foto plaatsen van Tana. Je spreekt boek delen over haar maar we hebben geen idee wie ze is!!! En hoe is het met Swetlana?

Gr Richard.

PS nog belang bij een gasfornuis? Over de prijs hebben we het nog wel, er zit wel een gratis koelkast bij!

de heer volders

Ik sluit me aan bij dhr. Haneman. Plaats even een foto van Tana, en ook van Anita! :D
Kijken of het leven in Tsjechië echt zo goed is :P haha

Janneke Tipker

Ja, laat je vriendinnetjes maar even aan ons zien!!!!!!