tsjechie.reismee.nl

Vroeg dag!!

Vandaag ging om vijf uur de wekker, althans dat dacht ik. Het was Tjade zijn mobiel, die de batterij leeg had. Na dat ding te hebben uitgedaan, heb ik nog weer lekker een uurtje geslapen. Het sneeuwde al weer flink toen we naar ons werk gingen. Daar aangekomen liep onze stagebegleider rond in de eerste loods. Daar werd ons verteld dat we vandaag gescheiden zouden gaan werken. Tjade zou werk gaan doen bij Moeder Overste, en na een tijdje helpen met 'pressure-ing'. Wat dat in hield wisten we ook niet, maar ze moesten nog even wat voorbereiden.

Ik werd ondertussen begeleid naar iemand die ik de hele vorige week nog niet gezien had. Zoals bijna alle Tsjechen praat die ook geen meter over de grens. Maar gelukkig bleef de stagebegeleider nog even in de buurt om te tolken.Het bleek dus dat ik om het uur een ronde langs bepaalde machines moest doen, om de producten na te meten. Een beetje de kwaliteit bewaken. Jaja, ik voelde me heel wat. En in de tussentijd dat ik geen ronde hoefde te doen, had hij nog wel wat ander meetwerk voor mij. Tijdens een van mijn rondes kwam er op eens een heel ander productje uit een machine rollen dan de bedoeling was. Dus ik naar de man zoeken die erover ging, niet te vinden. Maar ik zag wel een andere persoon bij de machines rondlopen, dat leek mij niet zo'n helder licht. Toch maar even heengegaan. Hij snapte mij direct, het zal waarschijnlijk vaker gebeuren. Hij liep mee, haalde de machine open, bleek dat de ingang van de mal een beetje geblokeerd was. Hij pakte een mes, sneed alles weg, en het was weer goed. Na een tijdje weer het zelfde probleem, ben ik maar naar een ander gegaan. Die heeft een uur staan te prutsen bij de machine, maar daarna deed die het weer.

Tjade had ondertussen een mesje in de handen gedrukt gekregen, en was bezig met het eraf halen resten van het spuitgieten. Net als wat we op de eerste dag moesten doen. Nadat ik klaar was met mijn eigen meetwerk, bleef alleen mijn uurlijkse ronde over. Tussendoor kon ik hem dus helpen. Toen we bijna klaar waren met de doos die we hadden, werd Tjade geroepen door Moeder Overste. Ze had ander werk voor hem. Meer daarover op Tjade zijn eigen site, de link staat rechts in de balk.

Nadat ik klaar was met de doos, was er weer wat meetwerk voor mij.Ik kreeg 2 x 5 ringen. De binnendiameter moest heel nauwkeurig gemeten worden. Op 0,001 mm precies, en dat lukt niet met een schuifmaat. Dus gingen we naar een andere ruimte, daar stond een soort overheadprojector. Daarmee kon je via een computertje heel nauwkeurig meten. Er lag ook een vlo of iets van dien aard op de plaat, en die werd behoorlijk vergroot. Als die beestjes ook 2 cm groot zijn, zijn ze nog best eng. Ik moest niet vergeten dat ik daar kwam om te meten en niet om te spelen. Ik moest mijn tijd ook vol hebben. Na wat gemeten te hebben, alle maten waren binnen de tolerantie, ging ik weer terug. Het meten was nu helemaal klaar, Moeder Overste had weer een doos klaar gezet met zeer boeiend werk. Ik ging weer bezig, en verhoogde de frequentie van mijn rondes naar vier keer per uur. Benieuwd wat ze morgen voor ons in petto hebben.

Om een uur was het tijd om te eten. We begonnen weer met een lekker soepje, gevolgd door chleb (Tsjechisch brood) met een lapje varkensvlees met daarover heen een sausje. Was weer lekker.

Thuis gekomen hebben we even achter de laptop gezeten. Ik heb nog even wat herhalingen gekeken van het voetbal. In de avond zijn we naar school gegaan, want de vakantie is over dus wordt er daar voor ons gekookt. We kregen Chleb met zuurkool, een paar stukjes vlees en daarover heen nog iets jus-achtigs. Om klokslag zes uur waren we weer terug. Nog weer even achter de laptop gezeten, en nu moet ik nog even een Engels/Duits presentatie voorbereiden. We moeten morgen een beetje vertellen over Stadskanaal en Noorderpoort. Dat is voor de klas die over een paar maand die kant op gaat. We brabbelen daar wel wat, en laten ze vragen stellen, is wel zo makkelijk voor ons. Zoals vaker hier, we zullen zien.

Ahoy (blijkt een Tsjechische groet te zijn, en ik maar denken dat het van piraten komt. Terwijl dit het eerste land is waar ik kom wat niet aan ze grenst, Rare jonges die Tsjechen)

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!