tsjechie.reismee.nl

Een drukke donderdag

Een dagje later dan anders, maar gisteren lag de website eruit:

De wekker ging om 6 uur. Na het eten zijn we vertrokken en om 7 uur waren we op het bedrijf. Daar aangekomen lagen er enige meetopdrachten klaar. Tijdens het meten van die producten werd ik weggeroepen. Ik moest gaan stempelen. Net als in de eerste werkweek. Er was een nieuw onderdeel voor de stempelmachine aangekomen, dus kon ik de serie afmaken. Na een tijdje kwam Tjade er ook aan. Ze hadden geen werk voor hem, dus ging hij mij helpen. Het werk ging lekker vlot. Een uur na de pauze waren we klaar met stempelen. Nu mochten we de 2010 productjes inpakken. Dat duurde een ongeveer 2 uur. Toen we daar mee klaar waren hebben we alles opgeruimd en daarna naar werk gevraagd, ze hadden nog 1 karwei voor ons. We moesten tape van productjes afhalen. Dat deden we weer veel te snel, dus hadden we ruim voor 1 uur niks meer te doen. Dus hebben we de tijd gevuld met het zitten op een stapel pallets. Na 20 minuten zeiden ze ons dat we nu wel konden gaan eten.

Het eten bestond uit bonensoep, tsjechisch brood en daarbij nog een stuk vlees. Het was weer lekker. Na het eten zijn we naar huis gegaan. Het was weer donderdag dus hadden we wel weer iets.

Na thuiskomst moesten we ons huis een beetje schoon maken, want we kregen 's avonds bezoek. Snel een beetje gedwijld en aangeveegd en de rest een beetje netjes gemaakt. Daarna hebben we onze vuile was ingepakt en zijn we naar het Boarding House gegaan.
Daar zijn we op zoek gegaan naar de wasvrouw. Ze heet mevrouw Kootna, althans zo spreek je het uit en zo begrijpt iedereen me. We konden haar nergens vinden, dus vroegen we op kantoor waar ze was. In het Tsjechisch werd ons uitgelegd dat ze naar huis was. Wij in ons beste Tsjechisch uitleggen dat we onze kleren wilden laten wassen. Na veel gepraat werd het duidelijk en konden we onze kleren bij de wasmachine neerleggen. Nu maar hopen dat ze het goed begrepen hebben.

Na deze belevenis zijn we naar de Lidl gegaan, we moesten onze boodschappen doen. Als we bij de school zijn dan zijn we in de buurt, dus direct maar even langs gegaan. Met een volle rugtas weer terug gegaan naar ons appartement.

We waren een uurtje thuis en we moesten al weer weg. Om zes uur zou ons bezoek komen, daarom moesten we om vijf uur wel gaan eten. Anders konden ze wel eens voor de deur staan als wij er nog niet waren.

Toen we om kwart over vijf in de kantine kwamen roken we helemaal geen eten. Het enige wat er stond waren borden met broodbeleg en aan het einde van de rij brood. Brood zoals we het jullie het in Nederland kennen. Het blijkt hier toch te bestaan. We pakten dus een bord en wat plakken brood. Het broodbeleg bestond uit 3 soorten vlees en kaas. Overal was ruim genoeg van dus we konden ons brood behoorlijk royaal beleggen. Na het eten zijn we direct terug gegaan naar ons huisje.

We waren ruim op tijd terug, gelukkig. Iets na zessen beldden Tana en Elena (Duitslerares) aan. Ze wisten niet welke deurbel van ons was (wij ook niet), dus hebben ze maar op elke bel gedrukt.

Laughing
. Tjade ging naar beneden en deed de deur open, want het knopje wat bij ons boven zit blijkt niet te werken, helaas. We hadden onze laptoptafel leeggehaald dus daar gingen we zitten. We hebben een beetje gepraat over ditjes en datjes. Daarna hebben we het gehad over zaterdag, wat we gaan doen en hoe laat. We gaan dus een middagje weg, naar de hoogste berg in de buurt. Wij mogen ook wel eens een berg zien zeiden ze. Het gaat om de berg die we vanuit ons appartement kunnen zien.

Het volgende punt op de agenda ging over een groep Nederlanders, uit de buurt van Utrecht, die een dagje langskomen. Er werd ons gevraagd om er dan bij te zijn, zodat we hun een beetje kunnen uitleggen over Jicin en Tsjechie met al onze ervaring. Elena gaat binnenkort naar ons werk om te overleggen of wij die dag vrij kunnen krijgen. Voor de reis die naar een Duits bedrijf was geregeld hebben we bedankt. We zitten dan 10 uur in de bus en we zijn er dan misschien 4 of 5 uur uit. Dat is ons een beetje te veel reistijd.

Daarna hebben we het gehad over de week dat de Tsjechen naar Nederland gaan voor een kleine week. Ze hadden een planning gekregen van NPC Stadskanaal en ze wilden even weten wat het allemaal inhield om het te kunnen vertellen aan de scholieren die meegaan.

Om half acht hadden we alles besproken en zijn ze vertrokken.
De rest van de avond heb ik besteed aan de voetbalwedstrijd Ajax - Fiorentina. Wat was dat een loeispannende wedstrijd. De internetverbinding was te slecht om de beelden te kunnen zien, dus moest ik luisteren naar Langs de Lijn. Ik was enorm blij toen Leonardo in de 88ste minuut scoorde. Ik liet dat iets te veel merken, want Tjade kwam van bed af om te vragen of er gescoord was ofzo.

Laughing

Ik heb hem al voorbereid over het feit dat er nu nog twee wedstrijden komen, daar was hij om een of andere reden niet zo blij mee.
Tongue out

Dit was de donderdag, getypt op de vrijdag.