tsjechie.reismee.nl

Tábor

Zolang we hier in Tsjechië zitten kan ik vanachter mijn laptop een berg zien. Daar stonden twee gebouwen/torens op. Ik heb gezocht op internet wat voor torens dat waren, maar ik kon nergens wat vinden. Maar vandaag was het zover. Als het weer het toe liet zouden we erheen gaan.
Toen ik vanochtend wakker werd keek ik direct uit het raam. Ik kon de berg niet zien, het was dus enorm heiig. De afstand is hemelsbreed nog geen acht kilometer. Maar hoe later het werd hoe beter het zicht. Tana had nog niet gebeld, dus het ging allemaal door.

Om kwart voor 12 zouden ze bij ons appartement zijn, dus stonden wij beneden. Even later kwamen zij eraan. Zij waren Elena, Tana en haar zoontje Tom(as). We liepen naar het busstation en toen de bus daar was stapten we daarin. We reden door Valdice. Middenin dat dorp staat een klooster dat omgebouwd is tot het centrum van een gevangenis. Een groot complex waar de zwaarste criminelen van Tsjechië uit de maatschappij gehouden worden. Het ligt op 3 km van Jicín. We reden door naar Bradlecká Lhota, daar stapten de leraar CNC in, samen met zijn vrouw die ons de koffie inschonk op onze tweede dag. Ze hadden hun twee honden meegenomen. Onze eindbestemming was Klouznice.

Daar aangekomen gingen we eerst eens lekker eten. We aten in een klein restaurantje, enorm gezellig ingericht. (Ik vraag Elena nog of ze de foto's door wil sturen.) Ook hier waren serveersters die zorgen dat het eten nog beter smaakte dan dat het al was. We konden kiezen uit 2 soorten soep. Een soep met linzen of een met koeienmagen. Die keuze was niet zo heel moeilijk. De soep met linzen zag er uit en smaakte netzo als snert. In Kroatië hebben ze dus bonensoep en in Tsjechië hebben ze snert!! Daarna kregen we een varkensschnitzel, weer met enorm veel paneermeel. Daarbij lag kreukelfriet met groenten. Het vulde enorm en was weer heerlijk. Na het eten vertrokken we voor onze wandeling. Daar leerden we weer nieuwe woordjes. Zakar vlak. Pas op, trein! We komen er nog wel met onze taal. Na de overweg gingen we tweede links.

Daar begon direct de weg steil omhoog te lopen. We liepen door Chlum en gingen vanaf daar verder omhoog. Na 2 km klimmen waren we op een hoogte van 680 meter. Na wat foto's te hebben geschoten gingen we naar binnen om de toren te beklimmen. Na 160 treden waren we boven. Een adembenemend uitzicht. Echt prachtig.

Na een tijdje boven lopen en foto's maken gingen we weer naar beneden. Daar hebben we een kop koffie gedronken. Ik mocht niet betalen, het werd me echt verboden.

Na de koffie gingen we verder lopen. We liepen over achterweggetjes, door mooie gebieden met prachtige uitzichten. Er was enorm veel te zien. Ik heb 65 foto's gemaakt (ja, ik kan het nog), daarvan staan er 20 op de site. Van bovenaf was de omgeving mooi op te zien, maar terwijl we naar beneden liepen en meer tussen de heuvels kwamen werd de omgeving minstens zo mooi. We liepen door naar het dorpjeBradlecká Lhota, daar woonden de ouders van de secretaresse. We zouden daar wat gaan drinken en daarbij zouden we een Tsjechische lekkernij krijgen. Maar we hadden te weinig tijd dus gingen we daar niet aan. Maar haar moeder stond bij het hekje en gaf ons een zakje met daarin de lekkernij. Als ik het goed begrepen heb heeft het de naam devka. Ja Geert, dat lees je goed. Woorden hebben hier in Tsjechië ook meerdere betekenissen. Devka is de benaming voor prostituees, maar blijkbaar ook voor een soort cake. Het is gevuld met jam, marmelade of met iets van dien aard. Het ligt nu bij ons in de koelkast, die puilt uit van lekker eten. Afgelopen donderdag had Tana ook al eten voor ons meegenomen. Het was al langzaam begonnen met regenen. Gelukkig waren we al bijna bij het bushokje, wat het einde van onze reis aangaf. Daar werden we opgepikt door de man van Tana. We moesten met zn zessen in de auto, het was even proppen maar het paste.

Om kwart voor zes werden we bij ons appartement afgezet. Na de mensen hartelijk bedankt te hebben voor deze dag. zijn we naar binnen gegaan. We hadden gepland om naar de pizzaria te gaan, maar door het goede eten van 's middags hadden we er geen zin in. Dus hebben we lekker de rest van de avond rustig achter onze laptop gezeten. De foto's en video's uploaden. Ik kan jullie aanraden om ze te gaan bekijken, want ze zijn mooi.

Morgen doen we het, na zo'n dag als van vandaag, rustig aan.
Groeten...

Tjade en Fini

Hallo Hendry
Zojuist tijdens het bellen(skype) hebben we wel vernomen dat jullie het erg leuk hebben gehad en dat is ook wel te zien aan de foto's. Prachtige uitzichten.
We komen het zelf ook nog bekijken, dan kunnen jullie ons rondleiden.
Groetjes uit de Beetse

Harm en Anneke

Een prachtige dag als we de foto's, de filmpjes en de verhalen lezen. Een mooie omgeving waar het goed vertoeven is. Leuk dat de onderwijzeressen deze dag voor jullie hebben geregeld.

een goed weekend verder.