tsjechie.reismee.nl

Hoe een dag vol te krijgen...

Na een nacht heerlijk te hebben geslapen, ging de wekker. Met alle zin van de wereld ging in van bed af. Na het ontbijt gingen we naar LPM. Ik groette de werkplaatschef en ik liep verder. Tjade liep achter mij en riep mij terug. Het bleek dat de chef ‘ein moment’ had gezegd. Ik verwachtte dat hij gewoon weer ‘dobryden’ zou mompelen, dus was ik al verder gelopen. Maar er was ander werk voor ons wat moest gebeuren. De schuurhal kon wel even wachten. Goed ja, zij hebben er verstand van. We moesten accuhouders controleren en inpakken. Het inpakken moest nauwkeurig bijgehouden worden, want ze wouden het precieze aantal hebben wat ‘dobry’ (goed) was. Zo gezegd, zo gedaan. Net voor de pauze was alles klaar.
De volgende klus was het meten van ringetjes. Dat moest weer heel nauwkeurig, dus gingen we naar de overheadprojector. Het is best wel leuk werk, dan werken we direct sneller. Het duurde daarom niet lang voor we klaar waren. Het was toen pauzetijd, dus gingen we eten.

Na de korte pauze moesten we even wachten op werk. Na een tijdje hadden ze werk gevonden. Tjade mocht weer frezen, ik heb hem nog nooit zo blij gezien. Hij had veel geluk, want er waren 10.000 productjes die hij mocht doen. Ik moest spuitgietresten verwijderen met een tangetje. Het mocht niet met de pneumatische tang, dat werd niet mooi genoeg. Dus mocht ik beginnen met de stapel van 2.000 productjes. Ik was blij dat ik mijn mp3-speler had meegenomen, dat maakte nog dat de tijd een beetje opschoot. Het werk was weer van enorm hoog niveau. Het schuren is nog leuk, maar dit is gewoon vervelend en saai. We beginnen er niet meer over, want de leraressen hebben het er afgelopen week ook nog over gehad. Zij kregen ook het zelfde antwoord en wij boze blikken van onze stagebegeleider. We proberen gewoon de tijd met dit werk vol te maken. Als de tijd van simpel werk voorbij is dan verwachten we dat we dan normaal werk krijgen. Het is nog maar een maandje. Langzaam werd het 1 uur. Etenstijd!! Gelukkig.

Het eten bestond uit soep en een bord met rijst en saus. Het smaakte weer goed.
Na het eten moesten we snel naar huis. Om 2 uur zijn we naar de organisatie van ons appartement gegaan om te betalen. Toen we boven aankwamen werden we ontvangen door een Tsjech die bijgestaan werd door een Engels- en Tsjechisch pratende mooie dame. We moesten nog een overeenkomst tekenen, maar daar komen we donderdag voor terug. We kregen schoon beddengoed en handdoeken mee. Eens in de maand komt er ook een schoonmaakster die ons huis schoonmaakt. Op kosten van de organisatie. Na het betalen van de huur konden we weer gaan. De tas met beddengoed ed. wouden ze graag snel weer terug hebben, dat kon wel geregeld worden.

Nadat we onze spullen thuis hadden neergelegd zijn we direct naar het Boarding House gelopen. Het werd eens tijd om onze kleren op te halen. We hadden ze donderdag al heen gebracht. Mevrouw Kootna was er niet meer, maar een andere vrouw wel. Zij heeft ons geholpen. Alles lag al opgevouwen op het droogrek, echt geweldig. Als ze zo doorgaat heeft het bloemetje wel verdiend.

Tongue out
We stopten onze kleren in onze tassen, en gingen weer op huis aan.

Thuis aangekomen hebben we onze kleren gesorteerd en in de kast gelegd. Daarna zijn we weer vertrokken, want Tjade wou ook graag een mp3 speler hebben. Toen we vandaag door het centrum liepen hebben we naar elektronicawinkels gekeken, en in de tweede zaak hadden ze wat we zochten. Ze spraken daar geen woord Duits of Engels en ze vonden het maar vreemd dat wij geen Tsjechisch spraken. Dus met handen en voeten hebben we ons gered en heeft Tjade nu ook een wakkerhouder/mp3speler. Ook hiermee gingen we naar ons appartement. Nu hadden we eerst een uurtje rust.

Na dat uurtje gingen we weer naar het Boarding House, dit keer om te eten. Het eten bestond uit bramborknedlik (Tsjechisch brood gemaakt van aardappels), spinazie en stukjes vlees. Het was goed te eten. Voor de zoveelste keer liepen we naar ons onderkomen.

Daar aangekomen wachtte ons nog een taak, dit verhaaltje typen. Daarna hebben wij ook vrije tijd.

Al met al was het vrij druk vandaag. De totale afstand die we vandaag hebben afgelegd is 12 kilometer. Dus de beweging voor vandaag hebben we wel weer gehad.

Dit is alles wat we vandaag beleefd hebben, morgen weer een dag

Groeten en voor vanavond welterusten.