tsjechie.reismee.nl

2 dagen vrij

Het is weekend. Ik werd wakker om 6 uur. Het normale ritme, maar het was zaterdag dus ik draaide me om. De volgende keer dat ik wakker werd was het kwart over 10. Een mooie tijd om eruit te gaan. Tjade was ook net wakker. De laptops hadden geen weekend, die hebben we aangezet. 'S middags zijn we naar de lidl geweest, boodschappen doen. Tegen de avond in hebben we ons gedoucht. Daarna zijn we naar de pizzaria gegaan. De mooie dame van de vorige keer was er niet. De kok sprak Engels en Duits, dus die werd uit de keuken getrommeld om ons te bedienen. Na het eten zijn we naar een kroeg gegaan waar we vaak langs lopen. We moesten een trap af, daar was de kroeg. Een klein gezellig plekje met een voetbaltafel en twee dartborden. We dronken daar een paar biertjes en we gingen naar de volgende kroeg. Die kroeg werd ons aangeraden door een van de jongens van school. Het was kwart voor elf toen we naar binnen liepen. De kroegbaas kwam er direct aanzetten en maakte ons duidelijk dat we niet welkom waren. Wij keken hem vreemd aan en we liepen weer weg. De volgende kroeg eens bekijken. Daar aangekomen stonden alle mensen hun rekening te betalen. Wie liepen er tussendoor en we gingen in de hoek zitten. Toen alle rekeningen betaald waren kwam de kroegbaas eraan, hij zei dat alle kroegen om elf uur dicht gingen. Maar we konden nog wel een biertje krijgen. Even later kwam hij er weer aan met 2 bier, en zei direct het bedrag wat we moesten betalen. Of te wel, opdrinken en wegwezen. Om twintig over 11 stonden we weer buiten. We liepen terug naar ons appartement. Daar aangekomen hebben we nog even een film gekeken en toen maar op bed gekropen. Maar nu weet ik waarom ze in Tsjechië halve liters hebben. De tijd om bier te drinken is veel korter dan in Nederland. Ik vond het ook altijd zo rustig op de zaterdagnacht hier in het dorp, maar de sluitingstijden verklaren een hoop.

Zondagochtend weer lekker uitgeslapen, daarna achter de laptop gekropen. We hadden weer een nieuw spel binnengehaald en die moest uitgeprobeerd worden. 'S avonds heeft Tjade gekookt, we aten grieks. Alvast een voorproefje voor de vakantie. De foto's staan in het mapje 'willekeurige foto's'. Na het eten hebben we de afwas gedaan en voor de rest deden we het rustig aan.

Tot morgen

Janneke Tipker