tsjechie.reismee.nl

Stage lopen in combinatie met school

Voor iedereen die niet van verandering houd, morgen nog eens proberen.
Voor mensen die geïnteresseerdzijn wat ik vandaag weer heb beleefd, hier komt het:

De wekker ging om zes uur. Weer eens heerlijk geslapen. Dit bed ga ik meenemen, denk ik.
Na het ontbijt gingen we naar buiten. Door het vochtige weer. Op het bedrijf aangekomen werden we opgevangen door een van de werkplaats-chefs. We gingen vandaag wel de kamer met producten opruimen. Nou ja, opruimen is een groot woord. Weggooien wat hij geselecteerd had, en een ander gedeelte naar een zolder brengen. Dat duurde ongeveer een uurtje. Daarna gingen we naar de slijperij, daar deden we het werk wat we gisteren ook deden. Dus muziek in de oren en gaan met de banaan. Tot het einde van de werkdag mee bezig geweest.

Tussendoor kwam meneer Beñes langs. Hij kwam naar ons toe en begon met de woorden: morgen om acht uur. Voor de mensen die denken dat hij Nederlands spreekt, ik vertaal het vanuit het Duits. Maar toen hij zei over acht uur, dacht ik aan een tijd dat wij moesten komen voor een stukje informatie over wat er met het bedrijf en ons ging gebeuren. Het ging een andere kant op. We moeten morgen om acht uur op school zijn. Daar word ons iets geleerd. Wat dat is konden we niet helemaal begrijpen, maar het is waarschijnlijk iets met meten. Hetgeen wij morgen gaan leren gaan wij waarschijnlijk later gebruiken op het bedrijf. Het is een nieuw manier van stage lopen. Normaal leer je de dingen van stage op stage. Maar hier leer je de dingen van stage op school. Ik vind het niet erg, even een andere omgeving.

Het eten wat we kregen was een smakelijke soep, met een bord rijst en twee grote ballen vlees en daarover heen saus. Dat was best te doen.
Na het eten zijn we nog even naar het kantoor geweest om daar een plaatje van onze graafmachine uit te laten printen. Beñes was niet zo onder de indruk, maar Milano was best welgeïnteresseerd. Dus waarschijnlijk nemen we de laptop mee, komende donderdag. Dan kunnen ze even beter kijken.

Omdat we onze kleren afgelopen donderdag niet heengebracht hebben hadden we vanmiddag geen verplichtingen, maar voor we het wisten was het alweer tijd om ons klaar te maken voor het avondeten.

We hebben het er wel eens over gehad, over dingen die we niet verwachten als avondeten op het Boarding House. Één daarvan was pizza, en wat was het geval.... Er werden 3 stukken pizza op ons bord gelegd. Dat hadden we echt niet verwacht en lieten het ons dus goed smaken.

Na het eten gingen we naar huis, door een sneeuwbuitje. Het houd hier niet op met vreemde weersomstandigheden. Gister regen, vanmorgen droog. Onder het ontbijt sneeuw en hagel. Met ondefinieerbare neerslag naar het werk gelopen. Toen we aan het werk waren sneeuwde het. Thuisgekomen kwam er een enorm donkere lucht over de bergen zetten. 20 minuten bakken met hagel en sneeuw. Daarna waren opeens alle wolken weer weg en scheen het zonnetje, en in de avond weer sneeuw. Het is hier nog vreemder dan in Nederland. Maar we houden de hoop erin dat het hier vrij snel lekker warm wordt.

Morgen gaan we dus naar school,
lees morgen daarover.
Groeten,