tsjechie.reismee.nl

PRAAG!!!!

Vandaag zijn we naar praag geweest. Verhaal komt later, foto's staan online. Zeker de moeite waard.

Zo, ik heb tijd gevonden. Dus nu het verhaal van Praag.
We vertrokken om acht uur vanaf de hoofdlocatie van de school. Een hele bus vol met electro-studenten. Na anderhalf uur rijden waren we in Praag. Aan de rand wel te verstaan. Daar was een enorme beurs aan de gang. Daar gingen de studenten heen. Wij gingen samen met een Engels-sprekende lerares naar het oude stadscentrum. Dat was een reis van 8 km. Dus gingen we met de metro. Na een ritje van 20 minuten kwamen we aan bij ons station.

We liepen richting het Nationaal museum. Een enorm gebouw. Het gebouw had mijn volle aandacht maar op gegeven moment draaide ik me om en zag ik een plein van 700 meter lang, met enorm veel mensen. We waren nu echt in het toeristische gedeelte van Praag. We liepen het hele plein over. We liepen een rondje richting het oude stadsplein, maar eerst kwamen we langs de plek waar Mozart zijn eerste grote stukken opvoerde.

We liepen naar het oude stadsplein. We gingen direct naar het oude stadhuis met de astronomische klok en de hoge toren. We beklommen de toren, want we zijn natuurlijk echte toeristen. Maar wat hadden we daar een prachtig uitzicht over de stad. Echt enorm groot, overal grote gebouwen. Een prachtplek om alles eens goed te bekijken. Ook een geweldige positie om al die grote gebouwen eens goed op de foto te zetten. Na een kwartiertje zijn we weer naar benden gegaan. Onze gids stond namelijk nog beneden. Net als Tana heeft zij ook hoogtevrees.

We liepen nu een rondje over het stadsplein. Om iets voor elf uur kwamen we bij de astronomische klok. Elk heel uur staat het daar vol met mensen. En om elf uur begon het hele schouwspel. De luikjes gingen open en de poppen werden getoond. Het was niet iets reusachtigs, maar wel leuk om te zien.

Het volgende monument was het laatste stukje oude stadsmuur met een poort. Powder Tower (buskruit-toren) genaamd. Direct daar aan vast zat een ander gebouw. De functie van het gebouw is me nog niet helemaal duidelijk, maar er komen alleen maar belangrijke mensen binnen.

Hierna kwam het 'hoogtepunt' van de dag. We gingen naar de McDonalds. Dat was nu echt eens nodig. Lekker normaal vet eten. Het smaakte echt geweldig goed. Dat hadden we echt gemist.

Na het eten gingen we naar de Karelsbrug. Deze brug is gebouwd in opdracht van Karel de vierde. Ook hier waren enorm veel touristen. We kwamen erachter waarom. Wat een geweldig uitzicht is er vanaf de brug naar de burcht en de kathedraal. Ook het zicht op de Legioenenbrug over de rivier de Vlatva(Moldau) was geweldig. Een prachtige plek. Overal waren er handelaren die hun geweldige tekeningen en schilderingen aan de man brachten. Aan het eind van de brug gingen we terug. Aan de andere kant van de brug was nog te veel te zien, maar onze tijd was bijna op. We gingen terug en hebben daar nog even van het zonnetje genoten. Wat een lekkere temperatuur daar. We hadden het enorm getroffen met het weer.

Na een tijdje liepen we richting het nationaal theater. We kwamen eerst nog langs een parkje met een enorm hoge fontein. Even verderop was het theater. Prachtige schilderingen op de muren daar. Geweldig. Hierna liepen we terug naar de bus via de metro.

Om half vijf waren we thuis. Snel even ons huisje schoongemaakt en gaan eten. De terugweg zijn we nog even naar de Lidl gegaan. We moesten nog koffie en koekjes kopen. Want in de avond kwamen Tana en Alena langs. We hebben het gehad over de week dat zij naar Nederland gaan. De plekken waar ze allemaal heen gaan, ze waren nogal benieuwd. Ze vroegen hoe het was in Praag, dus hebben we de foto's laten zien. Dat vonden ze leuk om te zien.

Om acht uur gingen ze weg en hadden wij voor het eerst van de dag een beetje rust. Om tien uur zijn we naar bed gegaan. Omdat het zo'n enerverende dag was, kon ik pas om elf uur de slaap vatten. Het was een enorm geslaagde dag. We gaan zeker nog eens heen.

Groeten,

Joachim

Schitterende stad zo te zien de moeite waard!!!

Annet

Jo bro!!

Ziet er mooi uit daar in Praag!!! Lijkt mij ook wel mooi!
Wij komen waarschijnlijk het weekend van 16 mei bij jou. Is dat goed??

Hendry

Als dat geen week is dat je chagrijnig bent, dan is er niks aan de hand. En ja, van te voren veel slapen. Want er is zoveel te zien hierzo, dat er geen tijd is om tot 10 uur op bed te liggen.