tsjechie.reismee.nl

Het zomert lekker verder hier.

Na een heerlijke nacht slaap ben ik om half twee van bed afgerold. De hele dag een beetje rustig aan gedaan. Beetje naar buiten kijken, naar langs lopende mensen. Dat is hier echt leuk. 's Avonds hebben we pizza gegeten. We gingen vrij vroeg op bed, want voor de volgende vrije dag hadden we onze wekker gezet.

De wekker ging om half acht. Snel eruit, want we wouden fietsen huren om eens lekker een stuk te fietsen. In Nederland zijn de meeste ondernemers wel open op tweede paasdag. Maar hier in Tsjechië is alles dicht. Behalve bepaalde restaurants. Maar de VVV en alle fietsenverhuurders hadden geen zin in klanten. Dus zijn we maar op een bankje gaan zitten midden in het centrum. Mensen kijken. Alle jeugd (van 2 tot 20) gaat met een paasstok langs de deuren. De jonge kinderen komen voor snoep en cadeautjes, de ouderen willen graag een beetje (of beetje meer) drank. Ze beginnen vrij vroeg en tegen 2 uur zijn ze klaar. Dan lopen ze niet al te recht meer. Dat is hier een traditie. Paasvuur daarentegen kennen ze niet. Dat gebeurd wel een paar weken later. Op een of andere feestdag.

Maar omdat er geen fietsen te huur waren zijn we rond een uur of elf naar ons huisje gegaan. Na wat gamen zijn we gaan eten. Althans, we hebben geprobeerd eten te bestellen. Het ene terrasje zaten we bijna een half uur en er kwam nog geen serveerster langs. Dus zijn we maar naar de pizzaria gegaan. Hier duurde het ook langer dan normaal. Maar om kwart over een hadden we toch eindelijk gegeten. Eindelijk, omdat we om kwart voor twee voor ons huisje staan.

We hebben het wel gered.We stonden voor ons huisje, even later kwam Tana eraan. We gingen naar Alena, een beetje koffie drinken. We kwamen aan bij haar huis. Voor Tsjechische begrippen groot en luxe. Een grote tuin met geweldig uitzicht over Tabor en Brada. We gingen zitten en zij wou koffie voor ons halen. Haar man zei tegen ons dat het te warm was voor koffie en dat we maar bier moesten drinken. Hij had gelukkig ook Kozel. Ik vind dat het lekkerste bier wat ze hier verkopen. Dus daar een paar van gehad, nog een borrel er achteraan. Daarna zijn we naar het torentje gegaan op het hoogste punt van Jicín. Deze was vandaag voor publiek opengesteld. Echt mooi uitzicht over het dorp. Het blijkt dat er voor die toren jaren geleden een openluchttheater heeft gezeten. Die was niet onderhouden dus hebben ze het maar weggehaald.

S avonds hebben we nog een beetje achter de laptop gezeten en pizza gegeten. Iets eerder naar bed dan de voorgaande dagen, want na vier dagen was het weer zover om naar het werk te gaan.

Na het ontbijt waren we om zeven uur op het bedrijf. Het weer is nog steeds geweldig. Na het schrijven van een CNC-programma zijn Martin en ik naar de werkplaats gegaan. We moesten daar wat werk doen. Ik moest even productjes verwisselen voor een kwartiertje. Daarna gingen we een mal opspannen in de freesmachine. Die was behoorlijk scheef, dus het programma moest veel aan veranderd worden. Met z'n tweeën kwamen we er wel uit, en is iemand anders er mee verder gegaan. Even later was het een uur en zijn we gaan eten.

Het eten bestond uit soep met veel vermicelli. Het tweede bord was gevuld met vlees met een stuk ei middenin, samen met knedlik. Het ging er lekker in.

's Middags zijn we naar Consultour geweest, maar daar konden ze niks voor ons doen, want de baas was opeens in Praag. Nu doen we donderdag weer een poging om te overleggen waarom we moeten verhuizen. We hebben de locatie al gezien op de kaart. Het is vanaf daar minstens een half uur lopen naar het bedrijf. Dat kunnen ze echt vergeten. Maar we zien donderdag wel wat ze willen.

Om half drie waren we weer thuis. Want de schoonmaakster kwam vandaag weer langs. Ze was een uur bezig om onze zooi schoon te maken. Heerlijk. We moeten gewoon zes uur per dag bij LPM zijn en af en toe om een bepaalde tijd op een bepaalde plaats. Voor de rest gaat alles hier vanzelf. Echt genieten, zeker als het zonnetje ook nog eens lekker schijnt. De derde week op rij nu al.

Het avondeten van het Boarding House bestond uit brood. Maar we hadden er een bord beleg bij waar ik normaal een week mee kan doen. Dus dik belegde broodjes. Dat is wel lekker.
De rest van de avond hebben we doorgebracht achter de laptop met internet en msn. En ik ben nog gebeld door een paar lieve mensen.

Wink

Morgen weer een (warme zonnige) dag,

Groeten