tsjechie.reismee.nl

Familie in Jicín

Dit weekend was de familie hier in Tsjechië, om eens te kijken hoe het hier was.
Ik vond het geweldig, dat ze er waren.

De weg hier naar toe ging over leuke kleine weggetjes, zodat ze veel zouden zien. Daarom duurde de heenreis ook bijna 10 uur.
Na een korte bezichtiging van ons appartement zijn we het dorp ingegaan. De plekken laten zien die we belangrijk vonden. Om half acht stonden we dan voor het Steakhouse. Dat is toch ook belangrijk en hebben we daar gegeten.

Na het eten zijn pa, moe, tjade en ik naar het donkere bos gegaan. Het hoogste punt van Jicín is s avonds het mooiste.

We zijn niet al te laat op bed gegaan.

S morgens om half acht zijn we met zn allen bij ons gaan ontbijten en zijn we door de stromende regen naar het busstation gelopen. In de bus naar Praag werd het beter weer en nadat we de metro hadden genomen was het helemaal droog. In de middag ging de zon ook nog schijnen. We zijn door het oude stadscentrum gelopen, met natuurlijk een kijkje van bovenaf vanaf het oude stadhuis. Daarna over de Karelsbrug richting het Praags kasteel met de kathedraal van St. Vitus. Daar was een protest van linkse mensen aan de gang. Die hadden hun mening net op straat gelegd (ik maak geen opmerking over straatvegers die de boel opruimden) en vertrokken net toen wij eraan kwamen. Dit gedeelte van Praag was ik ook nog niet geweest. Het was echt groot en mooi. Wat een gebouwen. Maar na een hele dag Praag was het in de bus lekker uitrusten. ’s Avonds hebben we gegeten bij Diva Bara. Daarna zijn pa en moe naar het hotel gegaan. Met zn vieren gingen we naar de kroeg. We belandden in een café onder de grond. Het was enorm gezellig.

Zondag deden we het, in stijl, rustig aan. Rond een uur of een gingen we richting de rotsen van Prachov. Het was heerlijk weer, daar hadden we geluk mee. We hebben daar een dikke vier uur rondgelopen en geklommen. Het is echt een plek waar je heen moet gaan als je in de buurt bent. Foto’s en verhalen kunnen het nog zo mooi zeggen, maar in het echt is het zoveel mooier en indrukwekkender. S avonds zijn we naar de Mexicaan gegaan. Het eten daar is heerlijk, alleen waren de mooie serveersters afwezig. Helaas.

S avonds hebben bij ons thuis nog even wat gedronken en toen zijn we maar op bed gegaan. Prachov was toch wel wat vermoeiend.

De maandag zijn we s morgens naar ons bedrijf gegaan. Daar hebben we bijna twee uur rondgelopen en laten zien waar we ons de laatste weken overdag bevonden. Qua werk dan, de terrasjes hebben we overgeslagen. Er zijn interessantere dingen in Tsjechië, maar dit was even nuttig. S middags ben ik met mijn ouders naar Brada gelopen. Bovenop was een prachtig uitzicht over het hele gebied. Nadat we een half uur bovenop in de zon hadden gezeten zijn we het Prachovse bos ingegaan. Dat was heel veel heuvel op en heuvel af. We kwamen bij het hoogste punt van het bos. 464 meter, tevens het hoogste punt van het weekend. Geweldig uitzicht over een deel van het gebied rond Jicín. S avonds zijn we gaan eten bij ons vaste restaurantje, daarna zijn we nog een keer de ondergrondse kroeg in gegaan. Heel gezellig.

Dinsdagochtend vertrok de familie weer richting Nederland. Ik heb daarna nog heerlijk geslapen.

Het was een geweldig weekend, ik ben blij dat de familie langs geweest is. Nu hebben ze zelf gezien waar ik al maandenlang van geniet.

Foto's staan in de desbetreffende map.